Neelofa bagi satu cadangan utk sijil v4ksin, sekali kena perli dgn netizan

Sebagai langkah berjaga-jaga daripada cubaan penipuan, Neelofa mencadangkan agar sijil digital vaksinasi Covid-19 dalam aplikasi MySejahtera turut disertakan dengan gambar pemiliknya.

Selebriti dan usahawan itu berkata demikian kerana menyifatkan “ramai yang tidak jujur” dalam soal sudah lengkap divaksinasi atau tidak.

“Cadang untuk letakkan juga profil foto di sijil…sebab ramai yang tak jujur,” katanya di Instagram hari ini.

Cadangan pemilik nama penuh Noor Neelofa Mohd Noor itu diiringi dengan kenyataan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) berhubung syarat wajib yang ditetapkan kepada peniaga sebelum membenarkan orang ramai memasuki premis mereka.

KPDNHEP itu sebelum ini memberi peringatan di Facebook agar peniaga memastikan setiap pelanggan dibenarkan masuk ke premis hanya selepas menunjukkan bukti digital vaksinasi lengkap dari aplikasi MySejahtera dan bukannya tangkap layar.

“Pemilik premis perlu memastikan pelanggan yang memasuki premis jualan mesti menunjukkan kad atau sijil digital vaksinasi Covid-19 bagi membuktikan individu tersebut telah menerima vaksinasi lengkap,” menurut hantaran itu.

Ia bertujuan mengelakkan penyamaran atau penipuan oleh individu yang belum divaksin dengan lengkap.

Langkah itu bagaimanapun hanya tertakluk kepada negeri-negeri fasa 1 dan fasa 2 Pelan Pemulihan Negara

Berikut reaksi dari netizan yang tidak bersetuju dengan neelofa

MySejahtera kini ada fungsi ‘check-out’, status vaksinasi

Aplikasi MySejahtera menerima beberapa penambahbaikan bermula malam ini termasuk ia akan lebih mudah untuk mengenal pasti status vaksinasi seseorang.

Berdasarkan tangkapan layar yang dikongsi oleh Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin, daftar masuk pengguna pada skrin akan menunjukkan bukan hanya status risiko Covid-19, malah juga status vaksinasi mereka.

“Pasukan MySejahtera akan melakukan pembaharuan malam ini untuk memudahkan orang ramai menunjukkan tahap risiko dan status vaksinasi mereka. Ini akan memudahkan hidup bersama Covid-19.

“Akan terus dikemas kini dan perbaiki aplikasi ini selama beberapa minggu mendatang,” katanya di Twitter.

Sebagai tambahan, butang ‘daftar keluar’ telah ditambahkan untuk melengkapi fungsi ‘daftar masuk’ ke aplikasi itu. Khairy berkata ini bagi meningkatkan pengesanan kontak.

“Setelah meninggalkan sesuatu tempat, ingat untuk check-out. Anda hanya perlu tekan butang – tidak perlu scan, ”katanya.

Status vaksinasi adalah penting kerana individu yang diberi vaksin sepenuhnya menikmati kebebasan yang lebih luas di bawah perintah sekatan yang dikuatkuasakan di seluruh negara.

Bagaimanapun, status vaksinasi seseorang pada masa ini tidak ditunjukkan dengan jelas pada aplikasi MySejahtera.

Sebaliknya, ia memerlukan beberapa langkah untuk melihat pada paparan skrin telefon pintar untuk meneliti sijil vaksinasi pengguna.

Sijil itu hanya menunjukkan tarikh setiap dos vaksin yang diberikan, oleh itu seseorang yang memeriksa sijil berkenaan harus mengira jumlah hari yang telah berlalu.

Untuk rekod, seseorang individu dianggap telah diberi vaksin sepenuhnya 14 hari selepas dos kedua vaksin diberikan. Bagi vaksin dos pertama, waktunya adalah 28 hari selepas vaksin diberikan.

Ini bagi memberikan masa secukupnya agar imuniti vaksin menjadi matang.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*